Homilia del dissabte de la II setmana d'Advent
Evangeli Mt 17,10-13.
Mentre baixaven de la muntanya, els deixebles preguntaven a Jesús: «Els mestres de la Llei afirmen que Elies ha de venir com a precursor. Què hi ha d'això?» Jesús els respongué: «És cert que Elies havia de venir a preparar-ho tot, però jo us asseguro que ja ha vingut, i que en lloc de reconèixer-lo, l'han tractat com han volgut. Igualment el Fill de l'home haurà de patir a les seves mans». Llavors els deixebles comprengueren que els parlava de Joan Baptista.
Mentre baixaven de la muntanya, els deixebles preguntaven a Jesús: «Els mestres de la Llei afirmen que Elies ha de venir com a precursor. Què hi ha d'això?» Jesús els respongué: «És cert que Elies havia de venir a preparar-ho tot, però jo us asseguro que ja ha vingut, i que en lloc de reconèixer-lo, l'han tractat com han volgut. Igualment el Fill de l'home haurà de patir a les seves mans». Llavors els deixebles comprengueren que els parlava de Joan Baptista.
Benvolguts germans i germanes en Crist:
Som en el temps d'Advent, un temps en què
l'Església ens convida a preparar-nos per a les festes del Nadal i l'Epifania.
Però també és un temps en el que som convidats a reflexionar sobre la fi dels
temps, quan Jesús tornarà gloriós per salvar-nos, i fer-nos entrar de forma
definitiva en la terra promesa del seu Regne. Per això, en les lectures
d'aquest temps litúrgic es repeteixen constantment les crides a tenir una
actitud atenta i vigilant sobre les nostres vides, perquè el Senyor es pot
presentar quan menys ho esperem: en cada persona i en cada esdeveniment, hi ha
una ocasió per acollir el Crist.
En aquest context d'espera vigilant i
atenta, la litúrgia ens presenta avui les figures d'Elies i de Joan Baptista, i
les posa en relació mútua. Elies és l'home de Déu, el profeta que en el relat
de la Transfiguració –el fragment immediatament anterior de l'evangeli que
acabem d'escoltar– representa a tots els profetes de l'Antic Testament. Nou
segles abans de la vinguda de Jesús, es va retirar al desert on hi va estar
quaranta dies i quaranta nits, que van culminar amb la teofania de l'Horeb, on
Déu li va parlar en la solitud a través d'un ventijol suau, i li va fer saber
la seva voluntat. Segons les profecies, Elies havia de tornar per preparar el
poble perquè rebés el Messies. I en l'evangeli d'avui, Jesús identifica Elies
amb Joan Baptista. Joan Baptista, doncs, seria el nou Elies, que també va rebre
la paraula de Déu en el desert, i va esdevenir un precursor i testimoni fins a
la mort de la vinguda definitiva del Regne de Déu.
A nosaltres, avui, ens pot semblar que aquestes
figures ens queden molt llunyanes. Però potser algun dels aspectes que ens
presenten aquests dos personatges no ens és tan aliè, i ens toca més de prop. Potser
també nosaltres, cristians del s. xxi,
podem tenir la impressió d'estar sols en el desert, intentant escoltar i estar
atents a aspectes que la societat sembla voler ignorar. I des d'aquella solitud,
com ells, intentem caminar vers el Regne de Déu, aquell cel nou i terra nova
definitiva que Déu ens ha promès, però que d'alguna manera ja és enmig nostre. Els
profetes van preparar una vinguda del Senyor que per a nosaltres ja és
històrica. Però en realitat no ho és del tot, perquè encara ha de venir de
forma gloriosa a la fi dels temps. Això és el misteri de Nadal: per una banda
és el memorial de la primera vinguda, però per l'altra és una anticipació joiosa
de la vinguda definitiva. És el mateix que passa amb cadascuna de les celebracions
litúrgiques, com l'Eucaristia que ara estem celebrant: en ella, el misteri de
la vinguda del Crist se'ns actualitza, es fa present la salvació del Senyor
entre nosaltres; però al mateix temps se'ns anticipen els dons que un dia posseirem
plenament.
Una cosa que ens pot passar, però, és que la vigilància que exercim
sobre les nostres vides, ens accentuï la consciència de pecat, de no haver
pogut ser prou fidels a allò que el Senyor espera de nosaltres. Però al mateix
temps també es pot fer més fervent la nostra esperança, i més fort el desig de
tornar als camins de Déu. Perquè només en Ell hi ha la salvació, i només Ell
ens pot alliberar de les nostres misèries. Per això la seguretat de la seva
vinguda ens ha d'omplir el cor d'alegria, malgrat les nostres defallences; una alegria
que neix de la confiança de saber que Déu ens estima, i vol el millor per a
nosaltres. Sentim la crida a la conversió d'Elies i Joan Baptista com si fos
adreçada avui, aquí i ara, a cadascun de nosaltres, i visquem-la amb joia i
esperança: Déu no ens demana res que no puguem fer: senzillament ens demana que
girem el nostre cor cap a ell, que ens convertim, i que ens preparem per a
acollir-lo en el nostre interior, ja des d'ara, amb alegria. Que el temps
d'Advent que estem vivint, i l'Eucaristia que estem celebrant, ens siguin una
bona ocasió per a fer-ho.