Homilia del dissabte de la II setmana d'Advent

Evangeli Mt 17,10-13.
Mentre baixaven de la muntanya, els deixebles preguntaven a Jesús: «Els mestres de la Llei afirmen que Elies ha de venir com a precursor. Què hi ha d'això?» Jesús els respongué: «És cert que Elies havia de venir a preparar-ho tot, però jo us asseguro que ja ha vingut, i que en lloc de reconèixer-lo, l'han tractat com han volgut. Igualment el Fill de l'home haurà de patir a les seves mans». Llavors els deixebles comprengueren que els parlava de Joan Baptista.

Benvolguts germans i germanes en Crist:
Som en el temps d'Advent, un temps en què l'Església ens convida a preparar-nos per a les festes del Nadal i l'Epifania. Però també és un temps en el que som convidats a reflexionar sobre la fi dels temps, quan Jesús tornarà gloriós per salvar-nos, i fer-nos entrar de forma definitiva en la terra promesa del seu Regne. Per això, en les lectures d'aquest temps litúrgic es repeteixen constantment les crides a tenir una actitud atenta i vigilant sobre les nostres vides, perquè el Senyor es pot presentar quan menys ho esperem: en cada persona i en cada esdeveniment, hi ha una ocasió per acollir el Crist.
En aquest context d'espera vigilant i atenta, la litúrgia ens presenta avui les figures d'Elies i de Joan Baptista, i les posa en relació mútua. Elies és l'home de Déu, el profeta que en el relat de la Transfiguració –el fragment immediatament anterior de l'evangeli que acabem d'escoltar– representa a tots els profetes de l'Antic Testament. Nou segles abans de la vinguda de Jesús, es va retirar al desert on hi va estar quaranta dies i quaranta nits, que van culminar amb la teofania de l'Horeb, on Déu li va parlar en la solitud a través d'un ventijol suau, i li va fer saber la seva voluntat. Segons les profecies, Elies havia de tornar per preparar el poble perquè rebés el Messies. I en l'evangeli d'avui, Jesús identifica Elies amb Joan Baptista. Joan Baptista, doncs, seria el nou Elies, que també va rebre la paraula de Déu en el desert, i va esdevenir un precursor i testimoni fins a la mort de la vinguda definitiva del Regne de Déu.
A nosaltres, avui, ens pot semblar que aquestes figures ens queden molt llunyanes. Però potser algun dels aspectes que ens presenten aquests dos personatges no ens és tan aliè, i ens toca més de prop. Potser també nosaltres, cristians del s. xxi, podem tenir la impressió d'estar sols en el desert, intentant escoltar i estar atents a aspectes que la societat sembla voler ignorar. I des d'aquella solitud, com ells, intentem caminar vers el Regne de Déu, aquell cel nou i terra nova definitiva que Déu ens ha promès, però que d'alguna manera ja és enmig nostre. Els profetes van preparar una vinguda del Senyor que per a nosaltres ja és històrica. Però en realitat no ho és del tot, perquè encara ha de venir de forma gloriosa a la fi dels temps. Això és el misteri de Nadal: per una banda és el memorial de la primera vinguda, però per l'altra és una anticipació joiosa de la vinguda definitiva. És el mateix que passa amb cadascuna de les celebracions litúrgiques, com l'Eucaristia que ara estem celebrant: en ella, el misteri de la vinguda del Crist se'ns actualitza, es fa present la salvació del Senyor entre nosaltres; però al mateix temps se'ns anticipen els dons que un dia posseirem plenament.
Una cosa que ens pot passar, però, és que la vigilància que exercim sobre les nostres vides, ens accentuï la consciència de pecat, de no haver pogut ser prou fidels a allò que el Senyor espera de nosaltres. Però al mateix temps també es pot fer més fervent la nostra esperança, i més fort el desig de tornar als camins de Déu. Perquè només en Ell hi ha la salvació, i només Ell ens pot alliberar de les nostres misèries. Per això la seguretat de la seva vinguda ens ha d'omplir el cor d'alegria, malgrat les nostres defallences; una alegria que neix de la confiança de saber que Déu ens estima, i vol el millor per a nosaltres. Sentim la crida a la conversió d'Elies i Joan Baptista com si fos adreçada avui, aquí i ara, a cadascun de nosaltres, i visquem-la amb joia i esperança: Déu no ens demana res que no puguem fer: senzillament ens demana que girem el nostre cor cap a ell, que ens convertim, i que ens preparem per a acollir-lo en el nostre interior, ja des d'ara, amb alegria. Que el temps d'Advent que estem vivint, i l'Eucaristia que estem celebrant, ens siguin una bona ocasió per a fer-ho.

Entrades populars

El pessebre és una finestra oberta a la realitat de Déu

Què significa ser deixeble de Jesús?

Estem convidats a examinar quins fruits donem, i veure què és el que ens aguanta