Davant de la situació actual, tots estem convidats a pensar com podem aportar el nostre gra de sorra...


Els diferents personatges que apareixen en l’evangeli que ens acaba de ser proclamat, ens poden ajudar a veure les diferents maneres de prendre posició davant de la Paraula de Déu. Si els ordenem començant pels que menys s’hi deixen interpel·lar, hauríem de començar per la filla d’Herodies: seria el model de l’indiferent, sense cap personalitat, que ni coneix la paraula de Déu ni aparentment li interessa, i es deixa influenciar pels altres; la seva posició acaba desencadenant un assassinat. En segon lloc hi hauria Herodies, la cunyada del rei Herodes que convivia amb ell, tot i sabent que aquest fet era contrari a la Llei de Déu: seria el model de la persona que coneix perfectament la Paraula de Déu, però com que aquesta és contrària a les seves accions, en comptes de reconduir la seva conducta s’hi enfronta i s’hi rebel·la, i acaba pensant-se que tot s’hi val, fins i tot disposar de la vida dels altres. En tercer lloc hi hauria el rei Herodes: a ell, la paraula de Déu li desperta una certa curiositat, com sabem per altres passatges de l’evangeli; però no és suficient com per deixar-s’hi atrapar. Acaba tancant a Joan Baptista a la presó i, pres de la seva poca força de voluntat, acaba sent el responsable de la seva mort. Després ja vindria Joan Baptista: al contrari d’Herodes, ell no només creu en la Paraula de Déu sinó que s’hi deixa interpel·lar, se la fa seva, i dedica tota la seva vida a proclamar-la, encara que això li acabi portant conseqüències irreversibles. En aquest sentit, és un precursor de Jesús, de qui hem de parlar en últim lloc: encara que en aquest text només hi aparegui de forma indirecta, ell és la mateixa Paraula de Déu, i la seva actuació és completament conseqüent amb aquest fet: no hi ha cap passatge de l’evangeli que ens digui, ni ens doni a entendre, que davant l’assassinat de Joan Baptista Jesús s’hi hagués enfrontat, o tornat, o venjat. Jesús sap que la intolerància només es pot vèncer amb l’amor, que cadascú ha de practicar dia a dia amb els qui té a la vora; sap que la violència no és el camí. Només així es pot fer arribar el Regne de Déu als altres.
Nosaltres, els cristians d’avui, no llegim aquest text únicament com una història del passat, o com si fos la crònica d’uns esdeveniments ocorreguts fa molt de temps en un país llunyà. La litúrgia ens els fa viure com a Paraula de Déu viva i eficaç per les nostres vides aquí i ara. Per això, aquesta lectura és una bona ocasió per preguntar-nos com ens posicionem cadascú davant de la paraula de Déu: Ens és indiferent? Ens hi rebel·lem quan no ens agrada, o no l’hem entès? Sentim una certa curiositat per ella, però després no som prou forts per arribar a allà on ens vulgui dur? O pel contrari, havent sentit la Paraula de Déu anem a totes, i en fem l’eix de les nostres vides?

Malauradament, a banda d’aquesta interpretació, i a rel de tot el que darrerament ha anat succeint en el món, sembla com si el temps no hagués passat, i aquesta història  recobrés actualitat. Un pot tenir la impressió que cada cop es donen amb més freqüència algunes de les actituds negatives que vèiem en la història de Joan: la indiferència que acaba sent còmplice del mal, la mala comprensió de la religió que acaba fent pensar que un pot disposar de la vida dels altres, i la falta d’aprofundiment que en el fons també suma en el cantó negatiu. No és qüestió ara de jutjar res, però la Paraula de Déu ben entesa, mai no hauria de portar com a fruit ni l’odi, ni la incomprensió, sinó tot el contrari. I adonem-nos que la posició de Jesús continua essent la més vàlida: no deixar de proclamar el Regne de Déu, i viure’l ja ara i aquí; no, entès com una sèrie de coses a fer, sinó com una manera de viure fonamentada en l’amor, fins i tot envers els enemics. Davant de la situació actual tots estem convidats a pensar-hi, i veure com podem aportar el nostre gra de sorra per construir un món millor, a partir del què tenim a prop.

Homilia del dissabte de la setmana xvii durant l’any / ii
Mt 14,1-12.

Entrades populars

El pessebre és una finestra oberta a la realitat de Déu

Què significa ser deixeble de Jesús?

Estem convidats a examinar quins fruits donem, i veure què és el que ens aguanta