Estem convidats a treballar per deixar un món millor del que hem rebut


El manament d’estimar els enemics, no és res més que el manament de l’amor portat a les seves últimes conseqüències. És una evolució d’allò que Moisès rebé de Déu al Sinaí, i que Jesús –que morí perdonant als seus botxins– elevà a la màxima perfecció. Déu sempre ha estat un de sol i el mateix, i també sempre ha donat el mateix al seu poble: el seu amor. Però la humanitat ha anat evolucionant, i amb el pas del temps ha pogut anar assolint cada vegada un grau més profund en la comprensió de la força de l’amor. Si en els temps antics les venjances eren habituals, i sovint desproporcionades al mal que s’havia rebut, feia falta que Moisès establís l’«ull per ull, i dent per dent»: suposava estimar una mica més del que es feia. Però en realitat era una fase molt preliminar en l’assoliment del manament que els resumeix tots: estimar Déu i als altres com a si mateix. Per això Jesús proposà d’estimar els enemics. Estimar absolutament a tothom, és la única manera com podem correspondre plenament a Déu; i és també la manera de fer-ho amb allò mateix que ell ens ha donat: el seu amor. Perquè Déu, que és bo del tot, ens ha donat el mateix a tots. El que marca la diferència entre nosaltres no són els dons que hàgim rebut, sinó l’elecció que fem a l’hora de fer-los servir: si prenem decisions només pensant en nosaltres, o si ho fem procurant pel bé comú, per tothom. Fins i tot pels enemics.
Som en temps de Quaresma, els 40 dies que cada any dediquem a preparar-nos per la Pasqua. Per a nosaltres són un record dels 40 dies que Jesús passà en el desert després de ser batejat i abans de començar la seva vida pública, i alhora un símbol que ens recorden els 40 anys que l’antic poble d’Israel passà en el desert després de travessar el mar Roig i entrar a la terra promesa. Com ells, tots nosaltres tenim necessitat de purificar-nos i preparar-nos per rebre allò que Déu ens té preparat, i també necessitem que Déu ens doni alguna cosa que ens ajudi a fer el camí. A ells els donà el mannà –el pa que els permetia subsistir en el desert–, i la seva paraula, la llei que es pot resumir en el manament de l’amor. Jesús, perquè puguem travessar el desert d’aquesta vida fins que arribem a la terra promesa del Regne compartint amb ell la resurrecció, ens ha introduït al seu poble per les aigües del baptisme, i en l’Eucaristia ens ha donat el pa de la seva paraula. Però com passà amb el poble d’Israel i amb el mateix Jesús, nosaltres també podem tenir la temptació de no confiar en Déu. Per això Déu ens proveeix amb el pa de la seva paraula: Què vol dir doncs, per a nosaltres, cristians del s. xxi que comencem la Quaresma, la petició d’estimar tothom, fins i tot els enemics?

Estimar els enemics no és una utopia inassolible. És una manera de dir que hem de treballar positivament per tothom, sempre i en tot moment. És una manera de dir que el cristianisme és una cosa exigent, que ha de tenir implicacions reals en la nostra vida, i no ser només un recull de formes superficials. És allò que ha de desterrar ja per sempre la venjança. Déu ens dóna el seu amor, però no ens ho soluciona tot: ens hi hem d’implicar. I això comença per tractar tothom com voldríem ser tractats, i no pas perdre el temps jutjant o criticant: cap col·lectiu humà, cap manera de pensar, ni cap persona que s’hagi equivocat, no està exclosa de l’amor de Déu. Els cristians hauríem de fer de les nostres obres un exemple per als altres, fins i tot per aquells que no ens comprenen. No hauríem de donar per bo allò que no està bé encara que ens hi hàgim acostumat, sinó que sempre hauríem d’estar veient com podem fer un pas més enllà. Els cristians estem convidats a treballar per deixar un món millor del que hem rebut, sense mirar qui se’n beneficiarà. Només així ens acostarem cada dia més a allò que Déu vol de nosaltres.

Homilia del dissabte de la setmana i de Quaresma

Entrades populars

El pessebre és una finestra oberta a la realitat de Déu

Què significa ser deixeble de Jesús?

Estem convidats a examinar quins fruits donem, i veure què és el que ens aguanta