Déu també té set: té set de la nostra fe


Les lectures d’avui ens conviden a reflexionar sobre la nostra fe en Jesús, que és la nostra roca salvadora, un fonament incommovible. I aquesta roca que és el Crist, és una roca de la qual en brollen fonts d’aigua viva. L’aigua que Moisès va fer sortir de la roca és una figura d’aquesta efusió de vida nova i d’aquesta font inesgotable de fecunditat espiritual que és Jesús. Jesús, el Déu que es deixa trobar, el Déu que dialoga tranquil·lament amb la humanitat pecadora, és aquesta aigua que treu la set. I la treu perquè té justament allò que la humanitat necessita: la salvació. La persona humana –representada en la lectura d’avui per la dona samaritana–, dubta, desconfia, i fàcilment pot caure en el pessimisme. No se’n surt, per si mateixa. Necessita algú que l’escolti, li doni confiança, i –dit en llenguatge bíblic–, la salvi. És el que fa Jesús: ens dóna contínuament el seu Esperit Sant com una aigua que apaga la set. És l’aigua que vam trobar en el baptisme, que trobem en la pregària –que és diàleg amb ell–, i que trobem també en els altres sagraments, especialment en l’Eucaristia.
L’Eucaristia és per a nosaltres aquesta font d’aigua viva, és aquest lloc que no és «ni aquesta muntanya ni Jerusalem», on ens trobem amb el Crist ressuscitat. L’Eucaristia és lloc de diàleg amb el Senyor a través de la seva paraula, que ens és adreçada com una font inesgotable. És el lloc on cada dia tenim la sort de sentir la seva veu que ens demana que  no endurim els nostres cors. L’Eucaristia és el lloc on podem menjar el pa de la seva paraula que ens fa conèixer la seva voluntat, aquest pa que ha nascut de la llavor plantada per mateix Jesús en el camp de la humanitat. I en el context de la Quaresma –que és temps de revisió i de conversió–, aquesta paraula té una força especial, perquè ens recorda que tots nosaltres estem cridats a acollir aquesta pa que ens redimeix, i ens converteix a cadascun dels creients en font de salvació per als altres.

Tots nosaltres tenim set. Tota la humanitat en té. I com els hebreus en el desert d’aquest món, podem tenir la temptació de dubtar de la presència de Déu: «El Senyor, és amb nosaltres o no hi és?». Però de la mateixa manera que quan Jesús demana aigua a la samaritana ja havia fet néixer en ella el do de la fe, el simple fet de sentir necessitat de Déu ens indica que Déu també l’ha fet néixer en nosaltres. La fe és la nostra resposta a l’amor que Déu ja ens ha adreçat. Perquè no hem d’oblidar mai que Déu també té set: té set de la nostra fe; té set de la nostra resposta. Siguem, doncs, des del nostre lloc en la societat, presència de Déu en el món. Dialoguem amb els nostres contemporanis com Jesús ho féu amb la samaritana, i fem-los arribar el seu amor com una font d’aigua viva, que brolla sempre. Que la nostra fe en Jesús, mogui sempre les nostres accions.

Homilia del dia de lliure elecció de la setmana iii de Quaresma

Entrades populars

El pessebre és una finestra oberta a la realitat de Déu

Què significa ser deixeble de Jesús?

Estem convidats a examinar quins fruits donem, i veure què és el que ens aguanta