Homilia de la Missa votiva de l'Esperit Sant
Evangeli Jo 7,37-39.Quan se celebrava el darrer dia de la festa dels Tabernacles, que era el dia més solemne de tota la vuitada, Jesús es posà dret i cridà: «Si algú té set, que vingui a mi, i que begui. Com diu l'Escriptura, naixeran rius d'aigua viva de l'interior del qui creu en mi». Deia això referint-se a l'Esperit que havien de rebre els qui creurien en ell. Llavors encara no havia vingut l'Esperit, perquè Jesús encara no havia estat glorificat.
Benvolguts germans i germanes en Crist,
Celebrem avui una Missa votiva de l’Esperit
Sant, com un ressò de la festa que celebràvem ahir: cinquanta dies després de
la Pasqua, l’Esperit Sant va ser enviat com a nova llei en el cor de cadascun
dels creients, per a l’edificació de l’únic cos del Crist. En l’evangeli que
ens acaba de ser proclamat, hem sentit com Jesús anunciava aquesta vinguda de
l’Esperit, que havien de rebre els qui creien en ell. És un anunci fet a partir
d’una metàfora, la de l’aigua, i en un context concret, el de la festa dels
Tabernacles.
La festa dels Tabernacles era una de les
grans festes de pelegrinatge del poble jueu, juntament amb la Pasqua i la
Pentecosta. Tenia lloc al començament de la tardor, degut al seu origen agrícola:
coincidint amb la fi de la verema, servia per donar gràcies a Déu pels fruits
rebuts de la terra. Més endavant, quan les festes es van vincular amb la
història del poble, es va convertir en un record dels quaranta anys que el
poble d’Israel havia estat en el desert, quan van sortir d’Egipte conduïts per
Moisès. Era una festa molt alegre, que en temps de Jesús se l’anomenava
simplement «la festa». Durava tota una setmana, i culminava en un veritable
esclat de joia el darrer dia, que era el més solemne.
Un dels rituals que marcava aquest darrer dia
era el de l'aigua: els sacerdots treien aigua de la piscina de Siloè, la
portaven en una gerra d'or en processó fins al Temple, i el Gran sacerdot feia
una libació als peus de l'altar durant el sacrifici del matí. Per als
orientals, l'extracció de l'aigua era un motiu de joia: potser pel simple fet
que en el desert havia estat un bé escàs per als seus avantpassats, però potser
també pel significat més profund que podia tenir en els ritus de purificació, i
en les escriptures. Per posar tres exemples, podem recordar que sobre les
aigües hi planava l'Esperit en la creació del món; que l'Esperit va conduir els
hebreus a través de les aigües del Mar Roig, transformant-lo en via
d'alliberament; i finalment que en l'aigua del Jordà l'Esperit va investir de
messianitat la humanitat del Crist.
És doncs, en aquest context de la gran joia
i l'alegria de la festa, juntament amb el rerefons del significat que per als jueus
tenia l'aigua, que l'evangeli situa l'afirmació de Jesús: «Si algú té set, que
vingui a mi; el qui creu en mi, que begui. Perquè [...] del seu interior
brollaran rius d'aigua viva». El qui té set ha de beure, així com el qui creu
ha de rebre l'Esperit Sant. És com una culminació del missatge de Jesús, dit en
el moment culminant de la festa: en plena apoteosi del ritual de l'aigua, Jesús
fa veure als seus deixebles que aquella no és l'aigua que val; la que val és la
que ell donarà, l'Esperit Sant. Així, Crist ens revela que l'Esperit Sant és
com una font d'aigua viva que surt del seu interior, i que flueix per donar la
vida eterna a tot aquell qui en beu.
La imatge de l'aigua com a Esperit, és –com totes les imatges–,
incomplerta. Però ens ajuda a comprendre una realitat molt superior, difícil
d'explicar amb paraules: l’Esperit Sant, és donador de vida; i tots l'hem
rebut, i el seguim rebent. Israel, l'antic poble de Déu, celebrava la Pasqua
com el pas de l'esclavatge a la llibertat, i la Pentecosta com una acció de
gràcies pel do de la Llei que Moisès havia fet al poble. L'Església, el nou
poble de Déu, celebra la Pasqua com el pas de la mort a la vida, i la
Pentecosta com una acció de gràcies pel do de la nova Llei que ens ha estat
donada, l'Esperit Sant. No és una llei feta de preceptes, impossible de
complir: és una força que ve de Déu, un do, que guia la marxa de l'Església, i se'ns
manifesta a través de molts carismes. I té l'avantatge que els seus fruits són ben
clars: l'amor, el goig, la pau, la paciència, la benvolença, la bondat, la fidelitat,
la dolcesa i el domini d'un mateix. Demanem que el Senyor ens els faci desitjar,
i ens els vulgui seguir concedint.